Windows 8 är här – och risken man tar om man vill vara först med det senaste (igen)

Windows 8 - Startskärm
Windows 8 – Startskärm

Nu har det gått ett par veckor sedan Windows 8 lanserades. På Supporten.se börjar det märkas ordentligt nu att en uppgradering kan vara långt ifrån en smärtfri upplevelse. Apples lansering av Lion och Mountain Lion innebar liknande problem men var givetvis inte en lika omvälvande förändring av ett operativsystem som Windows 8 är. Däremot är den användarsupport som behövs väldigt lik.

Det korta snabba tipset är att vänta med en uppgradering om du absolut inte måste, är nyfiken eller bara vill vara först med det senaste. Att vänta tills nästa datorköp då Windows 8 följer med kan vara det bästa tipset för dig som vill ha så lite krångel som möjligt.

Det tar en stund att vänja sig vid Windows 8 och en uppgradering är något man bör undvika om man har mycket jobb framför sig. Förutom utseende och användande kan flera program sluta att fungera eller krångla. Risken för kraftigt nedsatt produktivitet är stor. Man behöver planera in ordentligt med tid för att lära sig allt det nya eller åtminstone allt det som man inte längre kan göra på det sätt man gjorde tidigare. Julledigheten (för dom som har det..) kan vara en bra tid att förkovra sig.

Dom första mest omedelbara problemen uppstår i och med att Windows 8 har ett helt nytt GUI, grafiskt användargränssnitt. För dom som inte orkar, vill eller hinner gå igenom dom introduktionsguider som finns för att lära sig hur systemet fungerar blir frustrationen total.

Windows 8 är byggt för att passa båda traditionella datorer och touchpanelförsedda apparater som surfplattor och andra hybrider samt mobiltelefoner. Den klassiska Start-knappen och startmenyn är borta och istället ligger alla program och tjänster utspridda på en startskärm – flera skärmsidor (med horisontell scroll) med flera centimeter stora knappar eller brickor. Startskärmen är helt enkelt den gamla startknappen med menyinnehållet förstorat till dessa brickor utspritt på flera sidor som man måsta scrolla runt i. Det låter ju helt galet! Det är det kanske också. Flera hack som gör att man kan få det att se mer ut som sitt gamla Windows 7 har redan dykt upp. Det skulle inte förvåna om Microsoft i nästa stora uppdatering av Windows 8 lägger till fler möjligheter att anpassa utseendet mer än vad som går just nu.

Själva skrivbordet är en applikation som vilket annat program som helst. Man utgår alltså från den nya Startskärmen och inte från Skrivbordet som man gjort tidigare. Nu finns det heller inga fönster på samma sätt som tidigare så man skulle kunna göra sig lustig över att Windows fortfarande heter Windows…

För att röra till det lite mer så kan program se olika ut och ha olika funktioner beroende på om dom körs i startkärmsläge eller i skrivbordsläge. Samma program i samma dator som fungera och se olika ut beroende på var man klickade igång det? Det blir mer och mer intressant… Efter ett par dagar känns det inte konstigt alls och har man en pekskärm eller surfplatta ser man direkt fördelarna. För hemanvändare är detta en fantastisk utveckling men i kontorsmiljö har jag svårt att tro att pekskärmar någonsin kommer att bli standardsättet att arbeta på.

Förutom dom stora skillnaderna i utseende är Windows 8 en mycket större uppgradering under själva skalet. Systemet är kraftigt omarbetat och gjort för att passa den nya blandmiljö vi har idag med datorer, surfplattor och mobiltelefoner.

Dessutom är Microsoft mån om att koppla ihop allting med sina nya molntjänster, nya appshop Windows Store (som man bara kommer åt från Windows 8) och musiktjänsten Xbox Music som kräver Windows 8, Windows RT eller Windows Phone 8. Just molntjänsterna, Windows store och Xbox Music kan vara goda skäl till en uppgradering i sig. En helt ny Microsoft-värld öppnar sig alltså nu i och med Windows 8. 2013 blir  ett väldigt intressant Microsoft-år.

För tunna datorer och surfplattor introducerar Microsoft även Windows RT. Det är helt anpassat för dessa apparater och program till Windows 8 fungerar inte utan man installerar appar precis som till iPad och Android-plattor. 

 

Läs mer om Windows8:
För och emot Windows 8Kolla om din dator klarar Windows 8Så uppgraderar du till Windows 8Uppgradera nu eller vänta

 

Instabridge app delar wifi via Facebook – En variant av Fon

Instabridge delar ut wifi på ett smidigt sätt.
Instabridge delar ut wifi på ett smidigt sätt.

Med Instabridge app och Facebook delar du helt enkelt ut ditt trådlösa nätverk hemma till kompisarna utan att trassla med ett krångligt login eller vända up och ner på routern för att kolla lösenordet. 

Dessutom kan man kontrollera vem som får tillgång och när utan att behöva byta lösenord i routern. Man kan se det som en fjärrkontroll till din router för att lägga till och ta bort användare på ditt wifi-nätverk. Ladda ner denna trevliga app som är gratis från Google Play här.

[vimeo width=”500″ height=”281″]http://vimeo.com/54228044[/vimeo]

Instabridge affärsmodell bygger på att minska datatrafiken i mobilnäten eftersom det visat sig att mobil datatrafik i hög grad konsumeras i hemmiljö där man lika gärna kunnat använda det lokala wifi-nätet. Blir Instabridge en succé bland användarna lär mobiloperatörerna jubla. Facebook, appar och streamingtjänster som playkanaler, YouTube och Spotify belastar mobilnätet mer och mer och har börjat skapa ordentliga problem. Kapaciteten räcker inte till om man bygger ut näten. En kostnad som är enorm för operatörerna och som man gärna håller nere så långt det går. Instabridge hoppas alltså bli belönade för detta av mobiloperatörerna på något sätt. Hur affärsmodellen ser ut mer i detalj är oklart.

Appen är kanske mest användbar för rörlig ungdom som ofta är hos många olika kompisar och vill spara på datatrafik i mobilen. Om man når ett större antal användare kanske fler intressanta tjänster kan adderas. Appen är något smal just nu men tillräckligt intressant för att installera och sprida bland sina vänner. Ett par inmatningar färre av lösenord per dag välkomnas säkert av många?

Minns ni Fon? Mer eller mindre utdött i Sverige men lever och frodas i bl a Storbritannien, Frankrike, Belgien, Spanien, Portugal och Japan som man ser på Fons karta över ”Foneros” som delar ut sitt eget nätverk och därmed får tillgång till andra Foneros nät i hela världen – där dom finns sedan 2006. Affärsmodellen har ändrats med tiden men dom gnetar på och har numera liknande mobila funktion och app som Instabridge. Den stora skillnaden är att man själv behöver ha en speciell Fon-router som man delar ut sitt nät med. Utan avtal med operatörer begränsas spridningen av Fon routers. Det hjälpte inte att dom i bl a Sverige under flera år gav bort gratis små fina routers. Numera kostar det en slant att köpa en Fon-router. Man kunde även välja om man ville vara en gnidig ”Bill” och sälja access till sitt eget wifi-nät till förbipasserande surfsugna eller en ”Linus” och fritt dela med sig och därmed själv få tillgång till andra nät. Man kan fortfarande sälja sitt wifi-nät men med gratis wifi på varenda café känns det som en utdöd modell. Fons fokus idag även den att avlasta mobilnäten. Precis som Instabridge alltså. Fon är en gammal räv och är grundat av serieentreprenören Martin Varsavsky med många tunga investerare och partners med sig. Vi får se hur Instabridge står sig när dom expanderar i Europa och världen.

Läs mer:   NyTeknik    IDG.se   IDG.se

Slår du din dator? IT-support minskar stressen.

När skrivaren strular - DN's checklista
Detta är DN’s checklista. Se Supporten’s mindre pekpinne-skriva-på-näsan-prata-som-till-dagisbarn-till-vuxna-alternativ nedan.

IT-support handlar inte bara om att lösa tekniska problem utan väldigt ofta om att lyssna och lugna den som har ett problem med sin utrustning. I många fall är det absolut nödvändigt för att ens kunna komma vidare. Man hör ofta hur den som ringer supporten klickar frustrerat på allt som går. Man får i vissa lägen bryta in med rent fysiska instruktioner som att be om att helt släppa mus och tangentbord eller be personen backa en meter från datorn och bara prata med oss innan man går vidare med felsökningen rent tekniskt.

”Få saker får sådan fart på blodtrycket som trilskande kontorsmaskiner. Skrivare till exempel.” – skriver DN i artikeln ”Skrivare – källa till mycken vrede”.

Supporten.se bidrar varje dag till minskat tryck på landets akutmottagningar genom lugn och pedagogisk datasupport.

Det är ingenting vi vetenskapligt kan belägga eller mäta men det är med sunt förnuft alldeles uppenbart för oss som jobbar med support. En stor del av dom som kontaktar supporten är inte i behov av hjälp med sina trilskande maskiner – dom behöver helt enkelt bara prata av sig stressen och lugna ner sig lite. Förvånande många ringer efter att själva problemet redan är löst. Kanske för att få bekräftat att dom inte har gjort något fel utan att maskinen verkligen var konstig. Eller för att få bekräftat att sättet dom löste problemet på var korrekt så att dom kan göra samma sak nästa gång problemet uppstår. Båda är lika välkomna 🙂

Listan DN har i sin artikel är inte att rekommendera. Punkt 1-4 formulerat på det sättet skulle sannolikt skapa ännu mer ilska. Punkt 2 är rent horribel. Skulle denna sitta uppklistrad vid landets skrivare skulle skrivarreparatörer få mycket att göra…

Supporten’s fungerande checklista:

  1. Be någon om hjälp direkt om det inte fungerar. En kollega, företagets normala kanal för IT-support eller en extern support som Supporten.se. Det är (oftast) inte ditt ansvar att maskiner ska fungera. Är du hemma kan bruksanvisningen vara en lösning men den som har läst en bruksanvisning till skrivare, oavsett märke, vet att det skulle skapa än mer frustration.
  2. Har du bråttom – försök att hitta ett fungerande tillfälligt alternativ, en annan skrivare, dator, kopiator. Gå till grannföretaget eller grannen och fråga om dom kan hjälpa till med en utskrift t ex. Att starta en felsökning när det är ont om tid kan lösa problemet men också förvärra din situation. Återgå till felsökning när det finns mer tid om dom första åtgärderna inte löser problemet.
  3. När problemet är löst – rapportera om detta till IT-ansvarig så att en permanent lösning kommer på plats för att hindra att samma problem uppstår om och om igen. Resurser begränsar ofta detta men om man mäter produktionsbortfall när det strular mot inköp eller nya rutiner inom IT finner man ofta att en investering är fullt försvarbar.

Hur har ni det på kontoret? Har ni varit med om ilska mot kontorsmaskiner? Kika på denna samling med skrivarproblem som första klipp. En del klipp är misstänkt arrangerade men inte mindre kul för det. Man kan ju hoppas att alla är arrangerade.

[youtube]https://youtu.be/TJqjZOJfo-M[/youtube]

 

[polldaddy poll=6540474]

 

 

Skicka krypterad e-post superenkelt med Poosty

Skicka krypterad e-post med Poosty
Skicka krypterad e-post med Poosty

När skickade du ett krypterat meddelande via internet senast?

Ovetande kanske du gör det dagligen via Skype eller andra tjänster som krypterar meddelanden. Din vanliga e-post är däremot till stora delar helt okrypterad.

Även om anslutningen mellan din e-postklient och din operatörs server är krypterad är kanske inte vägen meddelandet tar för att nå din mottagare krypterad. Något säkrare är det att skicka e-post inom samma system som t ex Hotmail eller Gmail eftersom dom numera krypterar förbindelsen mellan din webbläsare och deras system. Men, så fort du skickar till någon som sitter utanför bryts den krypterade överföringskedjan.

Vanlig e-post kan jämföras med att skicka vykort. Alla som ser meddelandet på vägen till slutmottagaren kan också läsa det – precis som brevbäraren eller den som sorterar post någostans mellan avsändare och mottagare.

Med Poosty löser man detta på ett mycket enkelt sätt. Poosty är varken en unik eller ny typ av tjänst (Hushmail är en gammal klassiker i sammanhanget) men dom har löst det på ett snyggt och enkelt sätt. Man skickar och läser all e-post via webbläsare inloggad på poosty.com. Det är endast notifieringar som går till din vanliga e-postadress och mobiletelefon som du kopplar till Poosty. Dessutom finns tjänsten på svenska. Inte så överraskande då tjänsten är utvecklad av svenskar.

Poosty är gratis om man bara använder basfunktionalitet. För extra funktioner med läskvitton etc via SMS kostar det lite, med betoning på lite. Det är ingen dyr tjänst om man behöver ett enkelt system för att skicka krypterad e-post.

Men man kan ju skicka krypterad e-post med PGP. Helt gratis dessutom. Och säkrare. Ja, det kan ”man”. Ja, det är kanske säkrare också. Men det krävs en del pill och förståelse för hur PGP-kryptering och utväxling av nycklar fungerar. PGP är utmärkt men det är långt ifrån lika enkelt som att inom ett par minuter skicka ett krypterad meddelande till någon som av olika skäl inte kan använda PGP. För den som inte är IT-kunnig blir man inte så mycket klokare av denna korta introduktion av PGP på Wikipedia. Man behöver välja version och hur man skall integrera det i sin e-postmiljö osv. PGP rekommenderas absolut – för den som har möjlighet och kunskap. Mer om det i ett framtida inlägg. 

Tänk tillbaka en stund på allting som du har skickat via e-post dom senaste 10-15 åren, kanske tiotusentals meddelanden, inklusive bifogade filer och dokument. Rena vansinnet att allt detta skickats okrypterat, eller? 🙂 Alla dessa kontrakt, offerter, affärskommunikation, myndighetspost, privata brev och hemligheter av olika slag. PGP och andra tjänster har funnits där hela tiden. Gratis eller väldigt billigt. 

Nästa meddelande kanske blir krypterat..?

 

 

 

Byta webhotell eller uppgradera ditt befintliga

Loopia epic shitstorm på Facebook
Loopia epic shitstorm på Facebook

Vilket webhotell ska man ha? Hur byter vi webbhotell? Det är en fråga vi får nästan dagligen på Supporten. Läste en bra artikel på Internetworld igår om att byta eller uppgradera webbhotell. Många bra tips!

Lägg lite mer fokus på en sak så hittar du ännu mer rätt – supporten. Ett webbhotell måste ha snabb och bra support. När man får problem kan det bli kostsamt att behöva vänta i dagar för att få support via epost. Testa därför supporten ett par gånger med mindre ärenden för att få en uppfattning om hur rutinerna för support fungerar. Då är du förberedd den dagen du behöver akut hjälp.

Det är ibland väldigt otacksamt att driva webbhotell. Många har en uptime på 99% men så fort det går ner någon timme släpper kunderna lös sin vrede på Facebook och Twitter. Med all rätt ibland.

När Loopia fick stora problem med sin epost i december 2011 bombarderades deras Facebook-sida med hundratals, eller fler, hatiska inlägg (se skärmdumpen ovan/till höger). Idag kan man inte posta inlägg på deras sida… Det finns däremot en ruta för rekommendationer där man kan visa sin glädje. Det har sju personer gjort de senaste 11 månaderna. En tråkig ratio jämfört med antalet arga kommentarer. Detta är webbhotellens, och andra onlinetjänsters grymma vardag. Supporten ska nog in och gilla. Vi är ju kund där – dock inte med denna sajt.

Loopia har kämpat hårt för att få ordning på saker och ting efter de krascher dom har haft och förtjänar bättre. Dom har dessutom bra men lite ojämn support. Snabb på telefon, långsam via email. Andra kunder kan ha en annan uppfattning men vi har inte haft några support-problem alls med Loopia. Gilla era leverantörer mer. Skriv och beröm när det funkar bra! Det sitter anställda tekniker och kämpar hos varje ISP. Dom syns inte utåt men blir glada för feedback från kunder. Kan liknas vid en kock som lagar fantastisk mat anonymt i köket men sällan får beröm.

Beröm mer och ofta! Det gör vardagen roligare för alla som håller i trådarna så att vi andra kan surfa vidare. Har man roligt gör man helt säkert ett bättre jobb.

För den som undrar kör vi Supporten.se hos Hostgator som är extremt billiga och har extremt bra support dygnet runt via telefon, chat och epost. Vi kör oftast chatten som fungerar smidigt. Allting är på engelska bör nämnas. Inte det snabbaste webbhotellet. Men dom erbjuder en fullspäckad cPanel (mer eller mindre standard på många stora internationella webbhotell) som kontrollpanel där man enkelt administrerar sina tjänster, lägger till domäner, sätter upp epost-konton, etc. Inte ett olösbart problem på över 10 år som kund där i olika sammanhang. Dom kan service! Andra har inte haft samma tur men det är vår personliga erfarenhet som mycket nöjd kund.

Rabattkupong till Hostgator:
För den som är intresserad får man 25% rabatt om man uppger supporten25 vid beställning.

Några andra budget-webbhotell och VPS (Virtual Private Server) som vi använder själva eller har jobbat med i olika projekt och supportcase där vi flyttat sajter eller hjälp till med sajt och WordPress-problem och kan rekommendera just nu. Det finns många. Nämner att par stycken slumpvis utvalda:

  • Loopia
  • Oderland
  • Levonline
  • Blackfoot.co.uk om man vill ha webbservern i UK och cPanel som alternativ till Hostgator av juridiska skäl eller annat. Dock mycket sämre support.
  • VPS.net – vi har haft lite för mycket down time här men dom rockar ändå
  • Linode – hard core
  • Citynetwork.se – är inte kund där men något säger att vi borde bli det..
  • Crystone
  • Ballou

 

Sammanfattningsvis en rad som detta inlägg egentligen kunnat klara sig med som vi tycker stämmer mycket bra vad gäller webbhosting, både delad hosting (shared hosting) och VPS, i budgetklassen och en bit uppåt:
 

Man får vad man betalar för.

OS X Mountain Lion är här – och risken man tar om man vill vara först med det senaste

OS X Mountain Lion
OS X Mountain Lion

När OS X Lion kom förra sommaren var det en efterlängtad uppgradering från föregångarna Leoparderna. Själv uppgraderade jag direkt. Det var dumt. Jag gjorde det på min primära arbetsmaskin för designarbete och efter uppgraderingen kunde jag inte starta mina Adobe-program. Kaos. Felsökning. Ganska snabbt löste jag problemet med en nyinstallation av Java som inte längre är inkluderat i OS X utan måsta hämtas manuellt i efterhand. Adobe släppte också fixar ganska snart för att lösa problem. Men det var inte uppenbart hur man skulle lösa detta och var man inte tillräckligt mycket nörd kunde man vinka hej då till alla sina deadlines om man inte hade en reservdator i beredskap.

Att uppgradering till OS X Lion gjorde att man inte kunde starta sina Adobe-program var dock inget man kunde lasta Apple för. Adobe hängde helt enkelt inte med i svängarna. Vilket är smått otroligt eftersom Adobe Photoshop och Apple-datorer varit ett par sedan 1988 (Windows-versionen av Photoshop kom nästan fem år senare). Om det fanns information om detta problem innan Lion släpptes missade nog 99,99% av dom drabbade den informationen. Många inom kreativa yrken fick enorma problem när CS-programmen Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Flash, Lightroom, Acrobat m fl inte gick igång. Epic fail.

Dagens tips är alltså – uppgradera inte till OS X Mountain Lion för snabbt!

Det gäller inte bara OS X utan även andra operativsystem, program-, server och systemuppdateringar. Såvida det inte är väldigt akuta säkerhetsuppdateringar – dom skall (oftast) installeras direkt. Oftast inom parentes därför att det gång på gång visar sig att det idag finns för många ”dependencies” program och system emellan. Dom beror alltså av varandras funktionalitet så till den grad att det är svårt att riktigt veta vad som händer när man uppgraderar. Det finns för många kombinationer och allt kan inte testas.

Ett mycket bra exempel är WordPress – den mest använda bloggplattformen – som även denna sajt är byggt med. I WordPress lägger man till funktionalitet via insticksprogram, ”plugins”, som ständigt uppgraderas i tak med att WordPress kärna uppgraderas och ändras. När det kommer en ny version av WordPress slutar alltid ett stort antal plugins att fungera. Dels på grund av att plugins-utvecklarna inte längre uppdaterar en viss plugin eller att man inte haft resurser, intresse, kunskap eller helt enkelt inte kunnat testa tillräckligt mycket för att förebygga buggar. Att testa alla miljontals kombinationer av serverinställningar, WordPress och tiotusentals plugins är inte möjligt.

Därför – vill jag starkt rekommendera att alltid vänta i alla fall någon vecka med uppdateringar (undantaget akuta säkerhetsuppgraderingar..) och hålla koll i de supportforum som finns för dom plugins du använder. Det brukar dyka upp inlägg ganska snart efter varje uppdatering av WordPress eller plugins.

Roaring Apps har en överskådlig databas som visar kompatibilitet för program i OS X Mountain Lion. Den lär uppdateras en hel del närmaste dagarna så det kan löna sig att titta in där då och då. Läs även i programtillverkares supportforum och andra forum för din program så slipper du kanske en hel del av problemen du hade fått – om du hade varit först med det senaste.

Läs mer om OS X Mountain Lion: IDG.se, Ny Teknik, Macworld

Last.fm läcker lösenord – och informerar föredömligt

Nästa sajt för rakning! Nu är det Last.fm som har säkerhetsproblem. Till skillnad från LinkedIn som häromdagen fått 6,5 miljoner lösenord exponerade ”gömmer” inte Last.fm det inträffade. Man har skickat email, bloggat, twittrat, lagt upp en särskild sida om det det inträffade, och informerar med tydlig notifiering högst upp när man loggar in på tjänsten.

Rekommendationen är tydlig. Dom uppmanar alla användare att omedelbart byta lösenord:
”We are currently investigating the leak of some Last.fm user passwords. This follows recent password leaks on other sites, as well as information posted online. As a precautionary measure, we’re asking all our users to change their passwords immediately.”

Email från Last.fm om läckta lösenord
Email från Last.fm om läckta lösenord

 

Last.fm notifierar tydligt om säkerhetsproblem när man loggar in
Last.fm notifierar tydligt om säkerhetsproblem när man loggar in

 

Sedan ett par år är Last.fm endast gratis för användare i Usa, England och Tyskland men flera funktionerna kan användas utan att betala. Last.fm för en tynande tillvaro i Sverige men för den musikintresserad finns en del kul funktioner för musikrekommendationer, som är hela poängen, där du bygger din musikaliska profil och kan dela den med andra.

Läs om läckta lösenord från LinkedIn på Supporten.se, IDG.se och på Dn.se

Linkedin hackat – Byt ditt lösenord nu

Använder du LinkedIn? 6,5 miljoner konton är läckta. Byt ditt lösenord nu.
Använder du LinkedIn? 6,5 miljoner konton är läckta. Byt ditt lösenord nu.

Linkedin är hackat. I alla fall 6,5 miljoner konton verkar det som. Kolla om ditt konto är hackat på sajten med det fyndiga namnet ”LeakedIn”. Är du orolig för att använda tjänsten kan du läsa mer hos Chris Shiflett, en av personerna bakom LeakedIn, om hur du kan testa ditt lösenord efter att ha ”hashat” det först. För att minska all oro – byt lösenord nu. Testa sedan om ditt gamla lösenord finns bland dom som läckt ut.

Att 6,5 miljoner lösenord nu ligger ute på nätet för vem som helst att tanka hem tycker Linked in är en så pass liten del av deras användare att dom inte ens talar om att det har inträffat på förstasidan på sin hemsida. Om man loggar in dyker det upp på platsen för nyheter, som dom tar in via feed från externa nyhetssajter. Visserligen skriver Linkedin i sin blog om det inträffade men att inte sätta upp en tydlig notis så att ingen missar detta är en märklig strategi. Speciellt för ett företag vars huvudsakliga tjänst är att kommunicera information mellan sina användare. Linkedin uppger att dom kommer att kontakta berörda via email. När då? Mitt eget lösenord är läckt. Jag har inte fått något email om det. De stora flertalet användare kommer givetvis aldrig att få kännedom om detta. Nyheten blåser snart över och drunknar i morgondagens nyhetsflöde. Varför oroa 160+ miljoner användare i onödan resonerar deras interna PR-team helt säkert efter ett av dom svettigaste mötena dom lär ha haft i företages historia. Som ett nyligen noterat bolag (LNKD) blir det intressant att följa om eller hur detta påverkar aktien.

Jag har i tidigare blogginlägg funderat över användning av läckta kontouppgifter till att bygga tjänster för att kolla om man är drabbad. Då gällde det Bloggtoppen.se där båda loginnamn och lösenord hade läckt. Då kändes det dumt eftersom många använder samma uppgifter på flera tjänster online. Att då underlätta genom att bygga en söktjänst är mer negativt är hjälpande. Egentligen är det ointressant om man finns med i en läckt lista eller inte. Har en tjänst en läcka bör man byta sina login oavsett om man är med på listan eller inte. Det kanske inte är hela listan..

Byt alla lösenord till alla tjänster med jämna mellanrum så minskar risken att hamna på någon läckt lista med fungerande login. Använd aldrig samma lösenord till flera tjänster. Läs mer på IDG.se   Svd   DN 

 

Bytt ditt lösenord på LinkedIn nu oavsett om du får rött, orange eller grönt resultat på testen på leakedin.org
Byt ditt lösenord på LinkedIn nu oavsett om du får rött, orange eller grönt resultat på testen på leakedin.org

 

 

Apple, Flattr, Peter Sunde, Pirate Bay och en 21″ Teleskopbatong

ASP 21" Baton
ASP 21" Baton

Idag skriver bl a Svd Näringsliv och Idg om Flattr som inte får sin betalmodell inuti appar godkänd av Apple. I alla fall om det innebär donationer inuti en app. Apple vill hellre att det går vi SMS eller Safari-browsern. Enkelheten att donera, som Flattr gör så bra, går helt förlorad. Så ser regelverket ut och Apple står för tillfället fast vid detta.

Svd väljer att kalla Peter Sunde ”Pirate Bay-Peter” som om han vore någon slags ”Robinson-Robban”. Idg gör ingen som helst hänvisning till Peter Sundes tidigare sysselsättning. 

Det absolut första jag kommer att tänka på när jag läser om att ett bolag som Peter Sunde äger och arbetar i som har med Apple att göra är Pirate Bays (där Peter Sunde var mer eller mindre aktiv) tidigare kommunikation med Apple – eller mer korrekt representanter för Apple i form av advokater på O’Melveny & Myers.
 

Pirate Bay skriver till Apples advokater 2005:

”Instead of simply recommending that you sodomize yourself with a retractable baton, let me recommend a specific model – the ASP 21″. The previous lawyers tried to use a cheaper brand, but it broke during the action.”

Det kan väl ändå inte vara så att Apple bortser från möjliga affärer, är långsinta eller alls bryr sig om TBP’s tidigare infantila grepp? Eller..?

Data support via telefon dygnet runt 0900-100 20 30 (19kr/min)

Supporten.se har nytt nummer!

Vi erbjuder Datasupport, IT-support, Datorsupport och rådgivning i IT-frågor dygnet runt via telefon.

Så fungerar Supporten.se

Du ringer 0900-100 20 30 (samtalet kostar 19kr/min). I samtalsavgiften ingår även eventuell uppföljning och vidare datasupport via e-post. I många fall är bästa lösningen att vi skickar ett par länkar via e-post och då blir samtalet kort. I andra fall går vi igenom dina offerter från leverantörer av it-tjänster och då kan vi behöva lite mer tid både i telefon och med uppföljning efteråt. Du betalar bara för den tid vi pratar i telefon.

Vi hjälper alla – både företag och privatpersoner

Har du någon fundering kring företagets IT-tjänster, en krånglande webbsida, eller problem med barnens datorer – Ring Supporten.se. Ingen fråga är för liten eller oviktig (eller för stor..). Sitter du fast hjälper vi dig.

Kompetens

Alla som tar ditt samtal på Supporten.se har minst 10-20 års erfarenhet inom media och IT. Vi är aktivt arbetande IT-konsulter med lång erfarenhet av problemlösning, utveckling, inköp och projektledning inom områden som hårdvara, mjukvara, system, Internet, e-handel och reklam och marknadsföring online. Via Supporten.se erbjuder vi vår breda kompetens i små portioner via telefon.

Kvalitet

Vi garanterar alltid att vi gör vårt yttersta för att hjälpa och vägleda dig så att du kommer vidare åt rät håll – även efter att vi har lagt på luren. Kan vi inte hjälpa dig direkt eller hänvisa till någon som vi kan det du efterfrågar avslutar vi samtalet så fort som möjligt för att hålla nere din kostnad. Kvalitet och kunskap pedagogiskt förpackad för dig som är ovan vid teknik och specialistanpassad för dig som är i branschen och behöver en ”second opinion” i någon fråga eller tillfälligt stöd när en deadline närmar sig. Vi gissar inte. Vi har sett mycket, använt mycket, misslyckats mycket under de senaste 20 åren och kan göra kvalificerade bedömningar utifrån egen erfarenhet.

Tillgänglighet

Vår ambition är att vara nåbara dygnet runt. Supporten.se är en personlig datasupport och vi är ofta bara en person som har ”jouren”. Är det upptaget eller får du inget svar – ring igen efter en stund. Du får oftast tala med samma person vilket är en fördel om du har ett ärende som sträcker sig över en hel dag och du behöver hjälp flera gånger. Detta gör att vi har många stamkunder. Vi lär oss deras system och sparar i de fall vi får inloggning till olika system och kan snabbt ta tag i ett återkommande problem eller annan typ av underhållssupport t ex uppdatering av innehåll på en hemsida. För att vara maximalt tillgängliga behöver vi från tid till annan koppla vidare samtal till mobiltelefon (den kostnaden tar vi) vilket gör att ljudkvaliteten ibland blir sämre än normalt. Vi har valt tillgänglighet framför allt annat. Uppstår det ett problem vill vi finnas till för våra kunder för snabb rådgivning. Dock är det sällan vi är särskilt långt ifrån en dator och även kan stötta med en handgriplig lösning på ett problem 😉
 

Välkommen att testa nya Supporten.se!
Ring 0900-100 20 30

(Samtalet kostar 19kr/min)