Byta webhotell eller uppgradera ditt befintliga

Loopia epic shitstorm på Facebook
Loopia epic shitstorm på Facebook

Vilket webhotell ska man ha? Hur byter vi webbhotell? Det är en fråga vi får nästan dagligen på Supporten. Läste en bra artikel på Internetworld igår om att byta eller uppgradera webbhotell. Många bra tips!

Lägg lite mer fokus på en sak så hittar du ännu mer rätt – supporten. Ett webbhotell måste ha snabb och bra support. När man får problem kan det bli kostsamt att behöva vänta i dagar för att få support via epost. Testa därför supporten ett par gånger med mindre ärenden för att få en uppfattning om hur rutinerna för support fungerar. Då är du förberedd den dagen du behöver akut hjälp.

Det är ibland väldigt otacksamt att driva webbhotell. Många har en uptime på 99% men så fort det går ner någon timme släpper kunderna lös sin vrede på Facebook och Twitter. Med all rätt ibland.

När Loopia fick stora problem med sin epost i december 2011 bombarderades deras Facebook-sida med hundratals, eller fler, hatiska inlägg (se skärmdumpen ovan/till höger). Idag kan man inte posta inlägg på deras sida… Det finns däremot en ruta för rekommendationer där man kan visa sin glädje. Det har sju personer gjort de senaste 11 månaderna. En tråkig ratio jämfört med antalet arga kommentarer. Detta är webbhotellens, och andra onlinetjänsters grymma vardag. Supporten ska nog in och gilla. Vi är ju kund där – dock inte med denna sajt.

Loopia har kämpat hårt för att få ordning på saker och ting efter de krascher dom har haft och förtjänar bättre. Dom har dessutom bra men lite ojämn support. Snabb på telefon, långsam via email. Andra kunder kan ha en annan uppfattning men vi har inte haft några support-problem alls med Loopia. Gilla era leverantörer mer. Skriv och beröm när det funkar bra! Det sitter anställda tekniker och kämpar hos varje ISP. Dom syns inte utåt men blir glada för feedback från kunder. Kan liknas vid en kock som lagar fantastisk mat anonymt i köket men sällan får beröm.

Beröm mer och ofta! Det gör vardagen roligare för alla som håller i trådarna så att vi andra kan surfa vidare. Har man roligt gör man helt säkert ett bättre jobb.

För den som undrar kör vi Supporten.se hos Hostgator som är extremt billiga och har extremt bra support dygnet runt via telefon, chat och epost. Vi kör oftast chatten som fungerar smidigt. Allting är på engelska bör nämnas. Inte det snabbaste webbhotellet. Men dom erbjuder en fullspäckad cPanel (mer eller mindre standard på många stora internationella webbhotell) som kontrollpanel där man enkelt administrerar sina tjänster, lägger till domäner, sätter upp epost-konton, etc. Inte ett olösbart problem på över 10 år som kund där i olika sammanhang. Dom kan service! Andra har inte haft samma tur men det är vår personliga erfarenhet som mycket nöjd kund.

Rabattkupong till Hostgator:
För den som är intresserad får man 25% rabatt om man uppger supporten25 vid beställning.

Några andra budget-webbhotell och VPS (Virtual Private Server) som vi använder själva eller har jobbat med i olika projekt och supportcase där vi flyttat sajter eller hjälp till med sajt och WordPress-problem och kan rekommendera just nu. Det finns många. Nämner att par stycken slumpvis utvalda:

  • Oderland – Supportens absoluta rekommendation
  • Loopia
  • Levonline – Numera Websupport.se
  • Blackfoot.co.uk – numera Krystal.io – om man vill ha webbservern i UK och cPanel som alternativ till Hostgator av juridiska skäl eller annat. Dock sämre support.
  • VPS.net – vi har haft lite för mycket down time här men dom rockar ändå
  • Linode – hard core – för den som kan lite mer
  • Citynetwork.se – numera Cleura
  • Crystone – Numera Websupport.se
  • Ballou – Numer Miss Hosting

Sammanfattningsvis en rad som detta inlägg egentligen kunnat klara sig med som vi tycker stämmer mycket bra vad gäller webbhosting, både delad hosting (shared hosting) och VPS, i budgetklassen och en bit uppåt:

Man får vad man betalar för.