Dokument Utifrån 1984 – Herbert Söderström dömer ut hemdatorer

Herbert Söderström spår framtiden om hemdatorer. Det blev inte riktigt som Herbert trodde vilken han även fick uppleva. Han levde till 2002 och fick inte bara uppleva hemdatorrevolutionen utan även web och internet.

”Själv har jag haft dator hemma i snart fyra år och jag hittar ingen som helst privat använding av det”.

1995 gör Alexander Bard en betydligt mer kvalificerad framtidsutsikt:

 

Kolla om ditt lösenord är hackat – dags att byta lösenord igen

När bytte du dina lösenord senast?

Testa om något av dina lösenord är hackade och läcktaSVT:s nya sajt  eller på haveibeenpwned.

dold-svt-se

Sök om ditt lösenord är hackat

Skriv helt enkelt in din e-postadress så söker tjänsterna i databaser med hackade lösenord om dina uppgifter finns med. På SVT:s tjänst får du information om vilket sajt som blivit hackad och läckt dina lösenord via e-post och på haveibeenpwned direkt på skärmen. Testa alla dina olika e-postadresser.

Att känslig information som loginuppgifter till sajter sprids inträffar på flera sätt. Ibland hackas stora sajter utifrån och ibland innifrån är personal stjäl information. Det oerhört svårt att skydda sig mot detta om man inte krypterar och hanterar lösenorden bättre än vad många större sajter har gjort hittils. Därför är det viktigt att inte använda samma lösenord på flera sajter. Även om ditt lösenord är långt och säkert på alla sätt hjälper det inte om någon får tag på det och testar det på flera  vanliga sajter.

SVT visar i en utmärkt dokumentär hur illa det är och hur många som faktiskt är drabbade. Se Dold om läckta lösenord här.

 

Några grundläggande tips för att minska risken för att bli hackad:

  • Byt lösenord ofta. Hur ofta? Varje kvartal tycker Supporten.se.
    Ja, det är jobbigt men det är ännu jobbigare att bli hackad.

  • Använd aldrig samma lösenord på flera sajter.
    Jobbigt? Javisst, men det är superjobbigt att bli hackad.

  • Använda långa lösenord med både stora och små bokstäver, specialtecken som !%&? samt siffror.
    Jobbigt att komma ihåg? Ja, men det det är mycket jobbigare att bli hackad.

  • Spara inte dina lösenord i ett Word-dokuemt eller i Anteckningar i din telefon. Om din dator blir hackad kan du förlora kontrollen över alla dina lösenord och kanske hela ditt liv. Det finns bra lösenordshanterar för att spara lösenord och både OS X och Windows har inbyggd kryptering av filer och mappar man kan använda. Supporten rekommenderar för Windows Keepass och för Mac KeePassX. På Keepass nedladdningssida hittar du även appar för Android och iPhone.
    Jobbigt? Absolut, men det är sjukt mycket jobbigare att bli hackad.

  • Aktivera tvåfaktorsautentisering, tvåstegsverifiering, 2-faktorsautentisering, 2fa eller vad det kallas på dom olika sajterna. Google, Apple, Microsoft, Dropbox, Facebook och många andra stödjer 2fa. Oftast är den sekundära faktorn ett SMS till din mobiltelefon. Man brukar kunna ställa in så att man behöver 2fa vid varje inloggning eller bara när du ska byta lösenord eller ändra annan viktig information. Detta gör att det blir betydligt svårara att hacka ditt konto även om lösenordet läckt ut på nätet. Eftersom du har din telefon kan du åter ta kontroll över ditt konto via en verifieringskod som skickas via SMS. Det kan ju inte hackaren få reda på om du inte blivit av med din telefon…
    Jobbigt? Sure, men det är sååå mycket jobbigare att bli ägd.

 

MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har ett lösenordstest där du kan testa styrkan på den typen av lösenord du brukar använda. OBS! Testa inte dina riktiga lösenord utan bara någonting liknande. Det ger en indikation om hur starkt lösenordet är. 

 

Lexbase – Därför drog Jon Karlung ur sladden

I DN Debatt ger Bahnhofs vd sin syn på ansvar och belyser konsekvenser av den snabba digitaliseringen som ställer yttrandefrihet mot personlig integritet.

Rätt eller fel att dra ur sladden generellt kan diskuteras men i just detta fall med Lexbase som blev hackad och hade många tekniska brister och ingen person bakom beredd att ta ansvar var det egentligen inget stort beslut. Dom är säkerligen välkomna tillbaka om personer bakom tjänsten fullt ut kan stå för den. Det kan dom tydligen inte idag. Den riktigt frågan är om dom vågar. Är dom hägrande inkomsterna från tjänsten så stora att hot från kriminella som inte alls gillar att hängas ut på Lexbase går att leva med? 

Debatten lär fortsätta och under tiden bör vi tänka på hur vi lever våra digitala liv – hur mycket är vi beredda att dela med oss. Var går gränserna för våra moderna transparenta tillvaro?

Vilken hårddisk håller längst? Hitachi och Western Digital får färre fel än Seagate.

Backblaze hårddisktest
Backblaze hårddisktest

Under tre år testade backupföretaget Backblaze 27000 hårddiskar. För just deras typ av användning, som skiljer sig lite från en vanlig konsuments användning visade det sig att skillnaderna blev stora. Hitachi och Western Digital höll i snitt betydligt längre än Seagate. Hitachi ägs numera av Western Digital men diskarna i testet är av olika typer. 

I en bärbar dator kanske inte Backblaze hårddisktest är helt relevant eftersom stöttålighet och värmetålighet inte hårdtestas i en sval serverhall men det är intressanta fakta för lagring och backup hemma eller kanske i en stationär dator. 

Backblaze valde trots dom fina resultaten att fortsätta med Seagate eftersom priset för Hitachi är så mycket högre att det blir billigare att byta Seagate-diskar oftare.

 

Så avinstallerar du McAfee antivirus

John McAfee som grundade McAfee Inc och sålde ett av dom första antivirusprogrammen redan 1987 är en kontroversiell person med ett turbulent privatliv. Nu retar han sig på sitt eget program och visar i en ny YouTube-video hur man avinstallerar det. Roligt eller inte beror på vilket humor man har… Om det ligger någon slags PR-plan bakom detta återstår att se.

I persondatorns historia är John McAfee inskriven som en pionjär inom sitt område och McAfee är fortfarande en av dom mest populära leverantörerna av antivirusprogramvara.

John McAfee har inte haft mycket att göra med företaget McAfee dom senaste 20 åren men har synts då och då under åren genom olika mer eller mindre galna utspel och ett och annat lyckat projekt. Senast 2012 var efterlyst för mord i Belize och därefter deporterad från Guatemala till USA där han nu bor efter sin tid i Centralamerika.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bKgf5PaBzyg[/youtube]

 

God Jul önskar Supporten.se!

Krånglar julklapparna finns vi som vanligt bara ett telefonsamtal bort. 

Midvinternattens köld är hård, 
stjärnorna gnistra och glimma. 
Alla sova i enslig gård 
gott intill morgontimma. 
Månen sänker sin tysta ban, 
snön lyser vit på fur och gran, 
snön lyser vit på taken. 
Endast Supporten är vaken.

God Jul!

Windows 8 är här – och risken man tar om man vill vara först med det senaste (igen)

Windows 8 - Startskärm
Windows 8 – Startskärm

Nu har det gått ett par veckor sedan Windows 8 lanserades. På Supporten.se börjar det märkas ordentligt nu att en uppgradering kan vara långt ifrån en smärtfri upplevelse. Apples lansering av Lion och Mountain Lion innebar liknande problem men var givetvis inte en lika omvälvande förändring av ett operativsystem som Windows 8 är. Däremot är den användarsupport som behövs väldigt lik.

Det korta snabba tipset är att vänta med en uppgradering om du absolut inte måste, är nyfiken eller bara vill vara först med det senaste. Att vänta tills nästa datorköp då Windows 8 följer med kan vara det bästa tipset för dig som vill ha så lite krångel som möjligt.

Det tar en stund att vänja sig vid Windows 8 och en uppgradering är något man bör undvika om man har mycket jobb framför sig. Förutom utseende och användande kan flera program sluta att fungera eller krångla. Risken för kraftigt nedsatt produktivitet är stor. Man behöver planera in ordentligt med tid för att lära sig allt det nya eller åtminstone allt det som man inte längre kan göra på det sätt man gjorde tidigare. Julledigheten (för dom som har det..) kan vara en bra tid att förkovra sig.

Dom första mest omedelbara problemen uppstår i och med att Windows 8 har ett helt nytt GUI, grafiskt användargränssnitt. För dom som inte orkar, vill eller hinner gå igenom dom introduktionsguider som finns för att lära sig hur systemet fungerar blir frustrationen total.

Windows 8 är byggt för att passa båda traditionella datorer och touchpanelförsedda apparater som surfplattor och andra hybrider samt mobiltelefoner. Den klassiska Start-knappen och startmenyn är borta och istället ligger alla program och tjänster utspridda på en startskärm – flera skärmsidor (med horisontell scroll) med flera centimeter stora knappar eller brickor. Startskärmen är helt enkelt den gamla startknappen med menyinnehållet förstorat till dessa brickor utspritt på flera sidor som man måsta scrolla runt i. Det låter ju helt galet! Det är det kanske också. Flera hack som gör att man kan få det att se mer ut som sitt gamla Windows 7 har redan dykt upp. Det skulle inte förvåna om Microsoft i nästa stora uppdatering av Windows 8 lägger till fler möjligheter att anpassa utseendet mer än vad som går just nu.

Själva skrivbordet är en applikation som vilket annat program som helst. Man utgår alltså från den nya Startskärmen och inte från Skrivbordet som man gjort tidigare. Nu finns det heller inga fönster på samma sätt som tidigare så man skulle kunna göra sig lustig över att Windows fortfarande heter Windows…

För att röra till det lite mer så kan program se olika ut och ha olika funktioner beroende på om dom körs i startkärmsläge eller i skrivbordsläge. Samma program i samma dator som fungera och se olika ut beroende på var man klickade igång det? Det blir mer och mer intressant… Efter ett par dagar känns det inte konstigt alls och har man en pekskärm eller surfplatta ser man direkt fördelarna. För hemanvändare är detta en fantastisk utveckling men i kontorsmiljö har jag svårt att tro att pekskärmar någonsin kommer att bli standardsättet att arbeta på.

Förutom dom stora skillnaderna i utseende är Windows 8 en mycket större uppgradering under själva skalet. Systemet är kraftigt omarbetat och gjort för att passa den nya blandmiljö vi har idag med datorer, surfplattor och mobiltelefoner.

Dessutom är Microsoft mån om att koppla ihop allting med sina nya molntjänster, nya appshop Windows Store (som man bara kommer åt från Windows 8) och musiktjänsten Xbox Music som kräver Windows 8, Windows RT eller Windows Phone 8. Just molntjänsterna, Windows store och Xbox Music kan vara goda skäl till en uppgradering i sig. En helt ny Microsoft-värld öppnar sig alltså nu i och med Windows 8. 2013 blir  ett väldigt intressant Microsoft-år.

För tunna datorer och surfplattor introducerar Microsoft även Windows RT. Det är helt anpassat för dessa apparater och program till Windows 8 fungerar inte utan man installerar appar precis som till iPad och Android-plattor. 

 

Läs mer om Windows8:
För och emot Windows 8Kolla om din dator klarar Windows 8Så uppgraderar du till Windows 8Uppgradera nu eller vänta

 

Instabridge app delar wifi via Facebook – En variant av Fon

Instabridge delar ut wifi på ett smidigt sätt.
Instabridge delar ut wifi på ett smidigt sätt.

Med Instabridge app och Facebook delar du helt enkelt ut ditt trådlösa nätverk hemma till kompisarna utan att trassla med ett krångligt login eller vända up och ner på routern för att kolla lösenordet. 

Dessutom kan man kontrollera vem som får tillgång och när utan att behöva byta lösenord i routern. Man kan se det som en fjärrkontroll till din router för att lägga till och ta bort användare på ditt wifi-nätverk. Ladda ner denna trevliga app som är gratis från Google Play här.

[vimeo width=”500″ height=”281″]http://vimeo.com/54228044[/vimeo]

Instabridge affärsmodell bygger på att minska datatrafiken i mobilnäten eftersom det visat sig att mobil datatrafik i hög grad konsumeras i hemmiljö där man lika gärna kunnat använda det lokala wifi-nätet. Blir Instabridge en succé bland användarna lär mobiloperatörerna jubla. Facebook, appar och streamingtjänster som playkanaler, YouTube och Spotify belastar mobilnätet mer och mer och har börjat skapa ordentliga problem. Kapaciteten räcker inte till om man bygger ut näten. En kostnad som är enorm för operatörerna och som man gärna håller nere så långt det går. Instabridge hoppas alltså bli belönade för detta av mobiloperatörerna på något sätt. Hur affärsmodellen ser ut mer i detalj är oklart.

Appen är kanske mest användbar för rörlig ungdom som ofta är hos många olika kompisar och vill spara på datatrafik i mobilen. Om man når ett större antal användare kanske fler intressanta tjänster kan adderas. Appen är något smal just nu men tillräckligt intressant för att installera och sprida bland sina vänner. Ett par inmatningar färre av lösenord per dag välkomnas säkert av många?

Minns ni Fon? Mer eller mindre utdött i Sverige men lever och frodas i bl a Storbritannien, Frankrike, Belgien, Spanien, Portugal och Japan som man ser på Fons karta över ”Foneros” som delar ut sitt eget nätverk och därmed får tillgång till andra Foneros nät i hela världen – där dom finns sedan 2006. Affärsmodellen har ändrats med tiden men dom gnetar på och har numera liknande mobila funktion och app som Instabridge. Den stora skillnaden är att man själv behöver ha en speciell Fon-router som man delar ut sitt nät med. Utan avtal med operatörer begränsas spridningen av Fon routers. Det hjälpte inte att dom i bl a Sverige under flera år gav bort gratis små fina routers. Numera kostar det en slant att köpa en Fon-router. Man kunde även välja om man ville vara en gnidig ”Bill” och sälja access till sitt eget wifi-nät till förbipasserande surfsugna eller en ”Linus” och fritt dela med sig och därmed själv få tillgång till andra nät. Man kan fortfarande sälja sitt wifi-nät men med gratis wifi på varenda café känns det som en utdöd modell. Fons fokus idag även den att avlasta mobilnäten. Precis som Instabridge alltså. Fon är en gammal räv och är grundat av serieentreprenören Martin Varsavsky med många tunga investerare och partners med sig. Vi får se hur Instabridge står sig när dom expanderar i Europa och världen.

Läs mer:   NyTeknik    IDG.se   IDG.se

Slår du din dator? IT-support minskar stressen.

När skrivaren strular - DN's checklista
Detta är DN’s checklista. Se Supporten’s mindre pekpinne-skriva-på-näsan-prata-som-till-dagisbarn-till-vuxna-alternativ nedan.

IT-support handlar inte bara om att lösa tekniska problem utan väldigt ofta om att lyssna och lugna den som har ett problem med sin utrustning. I många fall är det absolut nödvändigt för att ens kunna komma vidare. Man hör ofta hur den som ringer supporten klickar frustrerat på allt som går. Man får i vissa lägen bryta in med rent fysiska instruktioner som att be om att helt släppa mus och tangentbord eller be personen backa en meter från datorn och bara prata med oss innan man går vidare med felsökningen rent tekniskt.

”Få saker får sådan fart på blodtrycket som trilskande kontorsmaskiner. Skrivare till exempel.” – skriver DN i artikeln ”Skrivare – källa till mycken vrede”. 

Supporten.se bidrar varje dag till minskat tryck på landets akutmottagningar genom lugn och pedagogisk datasupport.

Det är ingenting vi vetenskapligt kan belägga eller mäta men det är med sunt förnuft alldeles uppenbart för oss som jobbar med support. En stor del av dom som kontaktar supporten är inte i behov av hjälp med sina trilskande maskiner – dom behöver helt enkelt bara prata av sig stressen och lugna ner sig lite. Förvånande många ringer efter att själva problemet redan är löst. Kanske för att få bekräftat att dom inte har gjort något fel utan att maskinen verkligen var konstig. Eller för att få bekräftat att sättet dom löste problemet på var korrekt så att dom kan göra samma sak nästa gång problemet uppstår. Båda är lika välkomna 🙂

Listan DN har i sin artikel är inte att rekommendera. Punkt 1-4 formulerat på det sättet skulle sannolikt skapa ännu mer ilska. Punkt 2 är rent horribel. Skulle denna sitta uppklistrad vid landets skrivare skulle skrivarreparatörer få mycket att göra…

Supporten’s fungerande checklista:

  1. Be någon om hjälp direkt om det inte fungerar. En kollega, företagets normala kanal för IT-support eller en extern support som Supporten.se. Det är (oftast) inte ditt ansvar att maskiner ska fungera. Är du hemma kan bruksanvisningen vara en lösning men den som har läst en bruksanvisning till skrivare, oavsett märke, vet att det skulle skapa än mer frustration.
     
  2. Har du bråttom – försök att hitta ett fungerande tillfälligt alternativ, en annan skrivare, dator, kopiator. Gå till grannföretaget eller grannen och fråga om dom kan hjälpa till med en utskrift t ex. Att starta en felsökning när det är ont om tid kan lösa problemet men också förvärra din situation. Återgå till felsökning när det finns mer tid om dom första åtgärderna inte löser problemet.
     
  3. När problemet är löst – rapportera om detta till IT-ansvarig så att en permanent lösning kommer på plats för att hindra att samma problem uppstår om och om igen. Resurser begränsar ofta detta men om man mäter produktionsbortfall när det strular mot inköp eller nya rutiner inom IT finner man ofta att en investering är fullt försvarbar.
     

Hur har ni det på kontoret? Har ni varit med om ilska mot kontorsmaskiner? Kika på denna samling med skrivarproblem som första klipp. En del klipp är misstänkt arrangerade men inte mindre kul för det. Man kan ju hoppas att alla är arrangerade.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O2ySMXsuMiw[/youtube]

 

[polldaddy poll=6540474]